Pages

Tuesday, June 8, 2010

LAPORAN PROJEK (laporan lengkap link ke laporan projek)

KAJIAN TENTANG PEMAHAMAN MURID TENTANG KONSEP PURATA TAHUN 5 DENGAN MENGGUNAKAN GULI DAN GAMBARAJAH


Pendahuluan

Matematik merupakan suatu mata pelajaran yang penting ke arah menjadi sebuah negara maju menjelang 2020. Matematik adalah satu perkara yang hidup dan berkembang. Ia merupakan satu komponen yang penting dalam dunia teknologi sekarang. Dunia pendidikan hari ini mengganggap matematik merupakan nadi bidang ilmu pendidikan malahan menjadi satu mata pelajaran teras di sekolah rendah dan menengah.  Pelaksanaan program matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) diolah mengikut tiga bidang iaitu nombor, bentuk dan perkaitan (Kementerian Pendidikan 1989). Maka, dengan ini memerlukan seseorang individu itu mengetahui kemahiran yang berkaitan dengan nombor seperti membilang dan mengira.

            Pengajaran dan pembelajaran matematik berbeza dengan mata pelajaran lain. Di samping kemahiran mengira yang melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang tinggi ianya juga memerlikan kefahaman sesuatu konsep dengan tepat dan menyeluruh (Nik Azis, 1992). Setiap pendidik matematik mestilah bertanggungjawab untuk memiliki dan mengekalkan ketrampilan dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira keperluan dan tahap pencapaian para pelajar.

Teacher must be sensitive to the needs of their students and dedicated themselve to the improvement of student learning as their primary professional objective.
                                                                                                            (NCTM, 1980
Pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan sekiranya guru dapat menggunakan beberapa kemahiran di antaranya perancangan mengajar, pelaksanaan pengajaran,  dan menilai kefahaman konsep serta penguasaan kemahiran. Jika tajuk berkenaan mula diajar, guru perlu menyediakan aktiviti untuk membimbing murid memahami konsep ’pengumpulan’ atau ’penyatuan’ antara dua set benda. Pengajaran bermula dengan aktiviti konkrit di mana pelajar akan terlibat secara aktif, memanipulasi bahan-bahan maujud dan berakhir dengan proses pengabsratrakan. Setelah murid memahami konsep seterusnya barulah murid dibimbing untuk memahami fakta. Aktiviti untuk penguasaan kemahiran tidak banyak melibatkan manipulasi bahan maujud berbanding dengan aktiviti semasa penguasaan konsep.

Latar Belakang Kajian

Pendekatan yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik pada masa kini adalah berpusatkan guru dan strategi penyelesaian yang tidak konsisten. Pendekatan pembelajaran penyelesaian masalalah menggunakan benda-benda maujud didapati  sangat sesuai dilaksanakan di sekolah terutama di sekolah rendah. Pendekatan ini berfokus kepada membentuk individu yang berfikiran mantik dan berketrampilan mengaplikasikan pengetahuan matematik yang melibatkan masalah harian. Melalui kaedah ini proses pengjaran dan pembelajaran berlaku di antara murid dan guru.

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pembelajaran menggunakan bahan maujud seperti guli dalam memperkenalkan tajuk purata tahun 5.
i) Menentukan sama ada  pengajaran  dalam pengajaran dan pembelajaran matematik  menggunakan benda maujud dapat  memberikan pemahaman konsep dengan lebih jelas.
ii. Meningkatkan kefahaman para pelajar dengan penggunaan bahan maujud atau  bahan bantu mengajar  dalam pengajaran dan pembelajaran matematik bagi tajuk Purata Tahun

Kajian Literatur

Selaras dengan hasrat Malaysia untuk mencapai matlamat wawasan 2020, Kementerian Pendidikan Malaysia berusaha mengubahsuai sistem pendidikan yang menuntut perubahan dari segi budaya dan amalan yang dipraktikkan di sekolah rendah dan menengah. Perubahan tersebut adalah dari segi pembelajaran hafalan dan latih tubi kepada bentuk pembelajaran yang lebih merangsangkan pemikiran, berunsur kreatif, memenuhi keperluan setiap pelajar. Pemglibatan pengajaran dan pembelajaran melalui aktiviti dengan menggunakan bahan maujud atau bahan bantu mengajar dapat menjadikan suasana pembelajaran yang efektif dan menyeronokkan. Pendidik haruslah menjadikan pengajaran dan pembelajaran menggunakan bahan bantu mengajar supaya pemahaman konsep untuk sesuatu tajuk jelas dan tidak timbul murid tidak faham.

Menurut Tucker (2000), dalam tinjauannya telah menyuarakan masalah-masalah yang dihadapi di Amerika Syarikat. Di antara masalah dalam matematik di mana murid menghadapi masalah asas dalam arithmatik tanpa kefahaman. Oleh itu, tujuan pengajaran matematik adalah untuk kefahaman murid-murid. Mengatasi masalah ini, pembelajaran menggunakan bahan maujud adalah berkesan di mana murid dapat belajar menggunakan bahan manipulatif. Berasaskan strategi pembelajaran ini, murid boleh menyelesaikan masalah menggunakan bahan manipulatif dan murid dapat memahami konsep matematik dengan jelas.

Johnson & Johnson (1994) telah menjalankan analisis ke atas 1200 pelajar dengan membandingkan pencapaian pelajar menggunakan strategi pembelajaran melalui aktiviti berkumpulan menggunakan bahan bantu mengajar dan pembelajaran tradisional. Hasil analisis jelas membuktikan bahawa pengetahuan seseorang individu lebih tinggi berbanding belajar tanpan menggunakan bahan bantu mengajar. Kemampuan pelajar juga turut berubah sama ada dari segi prestasi, minat memberi idea, dan dapat mengingat sesuatu konsep dalam jangka masa yang lama. 
  

0 comments:

Post a Comment

COUNTERS